Bildskatt

>> måndag 16 november 2009

Dessa är de äldsta fotografierna som finns i vår familjs bildskatt, ett från 1870 och det andra är från 1874, och jag har fått det stora förtroendet att förvalta dessa och många fler.

Det gamla paret (som är födda på 1700-talet!) är min morfars farfars föräldrar och familjefotot visar farmors mormor och morfar där den längsta flickan (Ingrid Kajsa) i syskonskaran senare blir min pappas mormor. Historia och då inte minst släkthistoria är spännande.

"De döda äro aldrig riktigt döda, vårt väsen äro vävt av deras väsen
och i vårt innersta gömma vi ekon av länge sedan tystnade röster."

Morfars farfars föräldrar Olof Zakrisson (1778-1871) och hans hustru Gölin Larsdotter (1783-1871) i Ringvattnet. Detta unika fotografi har sannolik tagits 1870, under Olof och Gölins sista levnadsår. Den åldriga Gölin, som fött 13 barn till världen, hade blivit så hopsjunken och "gick i barndom" som man sa. (Vid fotograferingen var hon så svag så att de fick stötta upp henne för att hon skulle orka att sitta.)

Farmors mormor och morfar Johan Petter Tetting (1819-1903) och Elisabet "Lisa" Magdalena Andersdotter (1831-1924) från Viksjö med barnen Erik, Ingrid Kajsa, Märta, Greta, Jakob, Ingeborg, Anders och den yngste på bilden är Jonas Olof fyra år gammal och som dog 1874 i scharlakansfeber samma år som fotot togs.

4 kommentarer:

Jennie J 2009-11-20 12:19  

Vad roligt! Tänk vilket jobb det var för att få till en bild på den tiden. Inte som idag då man kan titta direkt och sen radera de bilder som blev oskarpa.
(Om man nu tar oskarpa bilder...)

Trevlig helg!

Anonym 2013-11-03 20:35  

vilken skatt att jag hittade ett foto på min släkt här! Johan Petter Tetting är vad jag kan förstå min morfarsfarfar, har i mina ägor köpebrev, lagfart och testamente från Johan Petter Tetting skrivit runt 1890
Med vänlig hälsning: Elaine Härdin

Anonym 2013-11-03 20:44  

Hej Elaine.
Jag har ett till foto på JP och Lisa Tetting där de är äldre. Om du hör av dig och meddelar din e-post så kan jag dela med mig av vad jag har.
Vore dessutom intressant att få ta del av ditt material och kunskap om våra släktingar Tetting.
Många hälsningar
M Åhlin i Ljustorp

Anonym 2013-11-03 21:38  

Men vad kul! mitt mejl är elainen2008@hotmail.com. Min mamma var från Käckelbäcksmon, Viksjö och hon hette Siv Tätting som flicka, tyvärr gick hon bort för snart ett år sedan 79 år. min morfar hette Per Erik Tätting och min mormor Lilly (Nordlander som flicka) Tätting. Mamma hade torpet tättingboda men det såldes för flera år sedan. Jag har nyligt börja söka släkten Tetting/Tätting och vad jag förstår är Anders min morfarsfar om jag fattat rätt. Jag har tex. testamentet och köpebrev som jag skulle kunna lägga in via kopiatorn och kan säkert vid tillfälle försöka fixa det till dig.

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP