På rymmen

>> lördag 18 september 2010


- Alla era fåglar är på rymmen, sa grannen som kom rusandes i morse och knackade på.


- Nej då, sa jag. Hönsen har den här veckan kommit på att elstängslet är avslaget
(det som änderna har förstått sedan i juli).

Ett gäng fåglar hade kommit dit på besök. Trevligt tyckte hon. Bra tänkte jag.


Medan vi stod och pratade mitt bland näbbar och vingar passade hennes katter,
Gustav och Nim, på att smita in genom vår ytterdörr som stod på vid gavel.

Livet på landet !!  tänkte jag och bra med "delad vårdnad" och grannsämja...


Nu ska hönsen få gå fritt resten av säsongen, det finns inte längre så mycket de kan förstöra i trädgården.
Om de blir för vidsträckta (alla grannar kanske inte uppskattar kacklande gäster) så får vi stänga in dem bättre.

I morgon ska vi flytta fåren tredje och sista gången för säsongen.
Nu kommer de till hemhagen. De hinner då beta ner den
innan vi stängslar om till den lilla vinterhagen.

6 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n 2010-09-18 17:43  

Ha, ha, vilket gäng, vilket liv! Men du antyder alltså att änder är smartare än hönor, ja de är de säkert: ) De är roliga alla era djur! Mari.

Love Your Homes 2010-09-18 17:54  

Jag säger som Marie, skönt gäng som bor på er gård!

Kameran verkar hönsen fått syn på också, den bekommer tydligen inte de smarta änderna. De verkar mer intresserade av bilen.

Jag skulle bli mycket glad av lite kacklande gäster både inne o ute, grannkatterna brukar vi ha till frukostmålet.

Denna lördagskväll rullar Clabbe med förfest i köket och maken rensar svart trumpetsvamp. Skall tydligen få en mumsig köttbit till såsen....

Sköt om sig alla Mariebergare lössläppta som inhägnade!

Christina i Grannäs 2010-09-18 20:45  

Har tittat in lite nu och då på er trevliga blogg! Har själv höns som jag låter gå fritt och visst sprätter dom ibland där dom inte ska men dom äter också upp sniglar och annat "otyg" och så blir ju äggen ännu godare ;)

Tack för titten den här gången, kommer alldeles säkert igen.
mvh
Christina i Grannäs

Life by J 2010-09-19 10:12  

Åh...lyckliga hönor! Lyckliga djur som får bo hos Er!

Norrfrids Eija 2010-09-19 16:47  

Så trevligt inlägg, kan riktigt höra detta kackel! Själv vågar jag inte släppa hönsen, alltför många har försvunnit i rävens gap i år!
Idag fick våra får flytta till vinterhagen...

färgtrappan 2010-09-20 11:39  

Oj vilket gäng, alla djur i en härligt skön blandning. Smarta änder o "dumma" höns - ha ha, det kändes som att jag tittade in hos Pettson o Findus för ett slag :)

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP