Bygga växthus

>> fredag 17 juni 2011

När man har en massa gamla fina fönster ståendes
så varför inte använda de till ett växthus

 
Det skulle kunna bli så här


eller så här


eller kanske så här.




Det är alltid bra att göra ordentliga ritningar och beräkningar innan man sätter igång.




Två somrar ägnades bland annat till att skrapa,olja, kitta och måla fönster
till både växthus och  stora husets glasveranda.


 Å så här blev det:

Vi köpte ett växthus i plast!

Ibland räcker tiden och orken inte till och man måste välja andra lösningar...
Mer praktiskt än estetiskt blev vårt plastväxthus, men vi är ändå nöjda.


Växthuset har hängt med i några år nu och huvudfunktionen
är ändå att växterna ska trivas och växa, och det gör de.



5 kommentarer:

Viola_T 2011-06-17 18:36  

Ja så kan det gå :-) Växthus som växthus, funktionen är densamma. Men vad gjorde ni av alla renoverade fönster????

Love Your Homes 2011-06-17 22:31  

Det verkar finnas gröna fingrar hos Marieberg också!

Fast jag undrar nog också vad som hände med alla fönster som kittats och skrapats... blir det en glasveranda månne?

Norrfrids Eija 2011-06-18 08:12  

Jag drömmer också om att ha ett eget uterum byggt av de gamla fönster jag samlat på mig genom åren. De bara väntar på mig där i förrådet men det är tiden som saknas, jämt samma dilemma. Ja, jag har också ett växthus av plast som används till odling - mycket praktiskt och billigt då jag fick den gratis mot avhämtning. Tror ägarinnan skulle bygga ett växthus av gamla fönster...hur tokigt är inte det?!

Mor Grön 2011-06-18 19:24  

Jag har full förståelse! Vi tänkte också växthus-av-gamla-fönster tanken men gav upp den redan på planeringsstadiet. Det skulle bli för tidsödande och nästan lika dyrt som ett köpehus. Och ju mer jag läste desto mer framkom det att glas inte är det bästa alternativet om man vill ha en lång odlingssäsong.

Vårt växthus är typ som en komprimiss mellan er skiss och ert växthus kan man väl säga. Rött, av trä men med isolerplasrutor och köpt som byggsats.

Det vitkigaste är ju ändå att de går att odla i.

Ann-Mari 2011-06-21 07:52  

Kul inlägg :)
Vackra bilder på planeringsstadiet. Vårt växthus med trästomme och rutor från ett stort växthus behöver underhåll. Stommen mot marken har börjat murkna, så vi borde ta ner hela bygget och börja om...onekligen vore plast o metall bekvämare ;-)

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP