Jättesur

>> fredag 13 augusti 2010

Magnum, vår normalt så snälla tupp.
Senaste veckan har jag varit i onåd - riktigt i onåd...

Förra helgen när  hönsen och änderna matades snubblade jag till över vår snälla
och jättehungrige stora tupp Magnum.


Magnum och en av hans hönor vid matbordet.

Den mycket förolämpade tuppen gick genast till attack.
Tre snabba anfall.
 Jag fick värja mig med foderhinken.


Dagarna därefter attackerade han mig
när jag gick in i hönshagen.
Inte roligt, både näbben och klorna är riktigt vassa.


Under veckan har jag (i skydd av en liten batteridriven elflugsmälla) mutat tuppen med godsaker som kokt ris och potatis, jordgubbsrens, extra gott kraftfoder m.m. 

Mutorna tycks fungera men han tittar
fortfarande misstänksamt på mig och jag
är fortfarande beväpnad med flugsmällan.

6 kommentarer:

MrsUniversum 2010-08-13 14:29  

Heja!
Vilken trevlig glimt av livet med en tillfälligt ovänlig tupp i Marieberg.
Heja på mutgivaren!

Love Your Homes 2010-08-13 15:03  

Måste faktiskt fnissa lite, långsint rackare den där tuppen....nu får du truga honom ett bra tag. Han vill nog ha rejält med uppmärksamhet. Törs man knysta att han är karl.....ståtlig är han i alla fall!

Ordning i hönsgården tycks han i alla fall vilja ha....skojig herre. Undra om min man har respekt för flugsmällaren, fast å andra sidan är han inte värst långsint.

P.s. Det går framåt för svetsloppan, börjar bli nöjd.
Skall forsätta i helgen, idag ska vi bränna av ett kalas med buller o bång!

Önskar hela Marieberg en trevlig helg!
Magnum kanske vill ha lite champagne...

KerstinMaria 2010-08-13 16:52  

Smart att muta med godsaker! Vägen till mannens hjärta går ju som bekant genom magen...min mor Berit fick en för henne oönskad och elak gås till sitt hushåll, som anföll henne så fort han fick en chans!! Minns att hon berättade att en gång fick hon ta handväskan och "veva runt" med den framför sig som en värjande sköld mot dess agressiva anfall och hotfulla näbb :))

Nygammalt 2010-08-15 18:00  

Hi hi, vilken liten rackare ;)
Tur att du inte är djurrädd med alla djuren runt omkring dig.
Tack för besöket hos mig.
Kram.

Matilda 2010-08-16 11:20  

Ha ha ha! Är de inte för underbara! Och att återfå en tupps förtroende, det är minsann inte det lättaste. Med Trude brukar det bästa vara att ge honom sån mat som han fick när han vara bebis, och det verkar ju vara precis det du gör med Magnum med, och sedan att klappa honom på slöret. Tänk att vissa säger att höns är korkade, DET är det dummaste jag har hört!

Lycka till med er reunion.=)

Kram, Matilda♥

Ann-Mari 2010-08-17 05:44  

Oj, vad det händer hos er! Hoppas tuppen mjuknar snart - fast då har han väl vant sig vid att alltid få godsaker ;-)
Härlig björnfilm!
Tack för kommentaren hos mig och trevlig arbetsvecka :-)

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP